Serat Wulangreh
sasmitaning ngaurip puniki,
yekti ewuh yen nora weruha
tan jumeneng ing uripe,
sakeh kang ngaku-aku,
pangrasane pan wus utami,
tur durung wruh ing rasa,
rasa kang satuhu,
rasaning rasa punika,
upayanen daraPon, sampurneng dhiri,
ing kauripanira.
jroning Qur’an nggoning rasa jati,
nanging pilih wong kang uningaa,
anjaba lawan tuduhe
nora kena binawur,
ing satemah nora pinanggeh,
mundhak katalanjukan
temah sasar susur
yen sira ayun waskitha,
kasampurnaning badanira puniki,
sira anggegurua
(Pupuh Dhadanggula, pada 2-3)
Terjemahan :
Makna kehidupan itu
sungguh sayang bila tak tahu
tidak kokoh hidupnya,
banyak orang mengaku,
perasaanya sudah utama,
padahal belum tau rasa,
rasa yang sesungguhnya,
hakikat rasa itu adalah,
usahakan supaya diri sempurna,
dalam kehidupan.
Dalam Qur’an tempat rasa jati,
tapi jarang orang tahu,
keluar dari petunjuk
tak dapat asal-asalan,
akhirnya tidak ketemu,
malahan terjerumus,
akhirnya kesasar,
kalau kamu ingin peka,
maka bergurulah.
Nanging yen sira nggeguru kaki,
amiliha manungsa kang nyata,
ingkang becik martabate,
sarta kang wruh ing khukum,
kang ibadah lan kang wirangi,
sokur oleh wong kang tapa,
iya kang wus mungkul
tan mikir piwewehing liyan,
iku pantes yen den guronana kaki
sartane kawruhana.
Lamun ana wong micara ilmi,
tan mufakat ing patang prakara,
aja sira age-age,
anganggep nyatanipun,
saringana dipun baresih,
limbangen kang patang
prakara rumuhun
dalil hadis lan ijmak,
lan kiyase papat iku salah siji,
adate kang mufakat.
Ana uga kena den antepi
yen ucula kang patang prakara
enak eca legatane,
tan wurung tinggal wektu,
penganggepe wus angengkoki,
aja kudu sembahyang,
wus salat katanggung,
banjure mbuwang sarengat,
batal karam nora nganggo den rawati,
mbubrah sakehing tata.
(Pupuh Dhadanggula, pada 4-6)
Namun apabila kamu berguru
pilihlah manusia nyata
yang baik martabatnya
serta tahu hukum
yang beribadah dan sederhana
syukur dapat pertapa
yang sudah menanggalkan
pamrih pemberian orang
itu pantas kamu berguru
serta ketahuilah
kalau ada orang bicara ilmu
tak setuju empat perkara
jangan cepat-cepat percaya padanya
saringlah yang teliti
pertimbangkan empat hal
perkara terdahulu
dalil hadis dan ijma’
dan keempat qiyas semua
telah di sepakati
ada juga yang mantab
kalau tepat empat perkara
sungguh tidak tepat
hanya meninggalkan waktu
menganggap sudah tepat
hendak tidak shalat
hanya bikin tanggung
lalu membuang syariat
batal haram tidak peduli
lalu bikin kacau.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar